Świąteczna gorączka zakupów w sieci

– Norton i Allegro radzą jak bezpiecznie robić świąteczne zakupy

Coraz częściej zamiast gonić na zakupy po zatłoczonych sklepach, wolimy robić je z własnego mieszkania, za pośrednictwem komputera, smartfona lub tabletu. Jak wynika z szacunków Deloitte (z września 2012 r.) wartość sprzedaży online jest tak duża, że aby osiągnąć porównywalny wynik w tradycyjnych sklepach potrzeba by więcej niż 5 500 000 metrów kwadratowych powierzchni handlowej. Co więcej, firma przewiduje, że te święta będą rekordowe pod względem kupowania prezentów w internecie[1].

O atrakcyjności zakupów w sieci nie trzeba już nikogo przekonywać. Wygodę, komfort, niższą cenę, oszczędność czasu, większy wybór i możliwość dowozu do domu docenia z roku na rok coraz więcej osób. Jak wynika z badań TNS Polska wykonanych na zlecenie Grupy Allegro w bieżącym okresie przedświątecznym 25 % Polaków i równocześnie 38 % internautów prezenty kupi w sieci – na platformach handlowych, w sklepach on-line[2].

„Dla Allegro jak i całej branży e-commerce okres przed Bożym Narodzeniem, to z uwagi na wzmożone zainteresowanie zakupami w sieci, bardzo gorący czas. W serwisie Allegro niektóre kategorie produktów notują wówczas ponad 100 % wzrosty obrotów, a w kategorii „Gry” mówimy aż o 180% wzroście. W okresie przedświątecznym na  Allegro w ciągu każdej minuty wystawianych jest średnio 599 ofert” – mówi Katarzyna Kuśnierska, dyrektor zarządzająca serwisu Allegro.pl.

Przed świętami w Internecie odbywa się więcej transakcji finansowych niż w jakimkolwiek innym okresie roku. Jest to też czas wzmożonej działalności cyberprzestępców - przygotowują oni fałszywe strony internetowe z ofertami, a także wysyłają na skrzynki pocztowe spam zawierający podejrzanie atrakcyjne ceny. Fałszywe witryny są najczęściej nastawione na pozyskanie danych kart płatniczych i innych poufnych informacji. Dlatego najlepiej robić zakupy w miejscach, do których mamy zaufanie.

Naszych użytkowników chronimy i zabezpieczamy przez cały rok, chociażby poprzez Program Ochrony Kupujących, ale oczywiście w okresie przedświątecznym, z uwagi na natężony ruch w serwisie czujność naszych administratorów jest wzmożona. Naszym klientom radzimy wybierać najlepsze, oznaczone Standardem Allegro oferty i solidnych, zaufanych sprzedawców, dokładnie czytać opisy ofert, no i zrobić zakupy odpowiednio wcześniej, to zagwarantuje nam spokój na święta – dodaje Katarzyna Kuśnierska. 

Korzystanie z e-sklepów to zdecydowanie najwygodniejsza forma robienia zakupów, ale nie można przy tym zapominać o bezpieczeństwie.

Badania Norton Cybercrime Report 2012 pokazały, iż roczny koszt cyberprzestępczości w Polsce wyniósł 4,8 mld zł, a koszty, jakie w związku z atakami cyberprzestępców poniosła jedna ofiara, to średnio 672 zł[3]” – powiedziała Ewa Kellner,  Norton Sales Manager odpowiedzialna za region Europy Wschodniej.

Eksperci Norton przygotowali kilka prostych porad, których przestrzeganie pozwoli zachować bezpieczeństwo w czasie kupowania prezentów dla najbliższych.

  1. Uważaj na niezabezpieczone lub nieznane strony – podczas robienia zakupów w Internecie staraj się robić zakupy na znanych stronach, a przy płaceniu upewnij się, że witryna jest odpowiednio zabezpieczona – można to zwykle poznać po symbolu kłódki pojawiającym się na pasku adresowym przeglądarki internetowej. Strona powinna być również opatrzona logo Norton Secured.
  2. Uważaj na spam – czyli wiadomości o tematach takich jak “Najpopularniejsza zabawka tego roku 80% taniej niż w sklepie” lub “Wygraj komplet prezentów na święta z dostawą do domu!”. Cyberprzestępcy dobrze wiedzą, czego szukamy w sieci w danym okresie i starają się dostarczać do naszych skrzynek pocztowych wiadomości, które skłonią nas do kliknięcia w niebezpieczny odnośnik. Dlatego zawsze należy uważać na wiadomości e-mail od nieznanych nadawców i takie, które zawierają zbyt hojne oferty.
  3. Dbaj o bezpieczeństwo informacji osobistych – upewnij się, że nie udostępniasz w sieci wrażliwych informacji o sobie, zwłaszcza na stronach internetowych, do których nie masz zaufania. Informacje takie jak adres zamieszkania czy numer karty płatniczej mogą wpaść w niepowołane ręce.

Informacje o Norton

Norton chroni to, co najważniejsze dla użytkowników we wszystkich aspektach ich cyfrowego życia. Oferuje szereg rozwiązań technologicznych, zapewniających bezpieczeństwo przy korzystaniu z komputera PC i urządzeń mobilnych, a także pomoc techniczną i backup danych online. Bezpłatne narzędzia chroniące przed szkodliwym oprogramowaniem, wyłudzaniem danych (phishingiem) i kradzieżą tożsamości można znaleźć na stronie http://www.norton.com. Polub Norton na Facebooku: http://www.facebook.com/norton oraz http://facebook.com/ZabezpieczamSie.

Informacje o firmie Symantec

Firma Symantec jest światowym liderem w zakresie zabezpieczeń, zarządzania systemami pamięci masowych, które pomagają firmom i klientom indywidualnym w bezpieczny sposób zarządzać danymi. Nasze oprogramowanie i usługi chronią przed większą ilością zagrożeń, w większej liczbie punktów, bardziej kompleksowo i efektywnie – niezależnie od miejsca lub sposobu wykorzystywania informacji. Więcej informacji na stronie www.symantec.com.

###

UWAGI DLA REDAKTORÓW: Dodatkowe informacje na temat firmy Symantec Corporation i jej produktów można znaleźć w internetowym centrum prasowym firmy Symantec pod adresem http://www.symantec.com/news

Symantec, logo Symantec i Norton są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Symantec Corporation lub jej spółek zależnych w Stanach Zjednoczonych i innych krajach.  Inne nazwy mogą być znakami towarowymi odpowiednich właścicieli.

Stwierdzenia wybiegające w przyszłość: każde stwierdzenie wybiegające w przyszłość dotyczące planów produktów jest wstępnym oszacowaniem, a przyszłe daty wprowadzenia produktów na rynek są przybliżone i mogą ulec zmianie.  Przyszłe wersje produktów lub planowane modyfikacje dotyczące ich możliwości, funkcjonalności lub właściwości podlegają bieżącej ocenie firmy Symantec i mogą, ale nie muszą zostać wdrożone, w związku z czym nie należy ich traktować jako zobowiązań ze strony firmy Symantec lub podstawy podejmowania decyzji o zakupie. 


[1]http://www.deloitte.com/view/en_GB/uk/industries/consumer-business/a0622f68301a9310VgnVCM2000001b56f00aRCRD.htm

[2] TNS Polska; TNS Polska dla Grupy Allegro; Interactive Research Centre. Reprezentatywna ogólnopolska próba 1000 Polaków, 22-27 listopada 2012; monitoring Internetu za rok 2011

[3] Norton Cybercrime Report 2012